چگونه مدیتیشن کنیم

توسعه فردی

امروزه راه های زیادی برای رشد و توسعه فردی به مردم معرفی می کنند و هر جا که میری یا با دوستانت حرف میزنی یک کلمه اشنا به گوشت میخوره و او اینکه مدیتیشن کن و تو این مقاله میخوام درمورد مدیتیشن و فوایدش صحبت کنم چون همه جا درموردش حرف میزنم.

وظیفه خودم دونستم که چطور مدیتیشن کردن رو براتون بگم چون فکر میکنم حالا که ماه هاست من مدیتیشن میکنم پس میتونم راه و روش مدیتیشن کردن رو خیلی راحت و اسان به شما یاد بدم فقط خواهشی که ازتون دارم اینکه بعد از خوندن مقاله نظرتون رو برام بنویسید چون باعث میشه که من در مسیر خودم بیشتر خدمت کنم پس میریم سراغ اموزش چگونه مدیتیشن کنیم !

قبل از هر چیزی تیتروار و ساده درباره فواید مدیتیشن میگم:

1_ سطح استرس بدن با مدیتیشن کاهش پیدا میکنه

2- با مدیتیشن شما راحت تر درد خودت رو میشناسی

3_ مدیتیشن باعث میشه با دیگران راحت تر ارتباط برقرار کنید

4_ باعث بالا رفتن تمرکز میشود

5_ با خودمان مهربان تر میشویم

6_ باعث ارامش رفتاری می شود

7_ باعث شادی میشود

شادی

در این مقاله چگونه مدیتیشن کردن را یاد میگیرید:

مدیتیشن یک تمرین سادست و یادگیری ان بسیار اسونه و چه سال ها مدیتیشن کرده باشید و یا تازه کار باشید به سرعت از فواید ان بهره میبرید پس من فقط نکات اساسی را میگم تا از انحراف شما جلوگیری کنم و از شاخ و برگ دادن الکی جلوگیری میکنم پس بریم که شروع کنیم

گام اول:

1_ یک مکان راحت برای خودتان اماده کنید ترجیحا یک جایی باشد که بتوانید راحت بنشینید

2_ چشمان خود را ببندید چند نفس عمیق و اهسته بکشید 5 ثانیه صبر کنید بدن خود را ریلکس کنید وچند نفس عمیق دیگر بکشید .

3_ از حالت خود اگاه باشید مثلا از دمای هوا و صدا هایی که میشنوید فقط اگاه باشید و نمیخواهد به چیزی فکر کنید سعی کنید اصلا بی قرار نباشید  و ارام و در حال باشید و نذارید افکارتان مثل همیشه به چیز های مختلف فکر کند .

4_ یکی از احساسات خودتان را انتخاب کنید مثلا احساس نفس کشیدن . از داخل و خارج شدن در شش هایتان اگاه  باشید و تمام توجه خودتان را به حفظ روی این احساس بگذارید .

5_ بعد از چند ثانیه حواستان پرت میشود ایرادی نداره هیچ اتفاقی نیافتاده اصلا اهمیت ندهید و دوباره ذهن خودتان را برگردانید روی حواستان .

6_ این مسیر رو روز های اول با 5 دقیقه شروع کنید و هر روز زمان و مقدار ان را افزایش دهید چشمان خود را باز کنید و تمام.

درسته شاید مدیتیشن کردن برای شما تمام شده باشد اما اگاهی ذهنی شما میتواند در طول روز با تو باشد خودت در طول روز متوجه میشوی که احساسات تو تغیر کرده است .

مدیتیشن کردن

اتفاقات در طول مدیتیشن کردن:

1_  باید بدانی که پرت شدن حواس یک امر اجتناب ناپذیر است و شما اصلا نباید ناراحت شوی و بگید من نمی توانم ­این اتفاق برای همه می افتد و در طول مدیتیشن  ذهن ادم به سمت دیگری میرود اما تو باید با اگاه بودن به این امر دوباره خودت رو به مسیر مدیتیشن برگردانی

2_ وقتی ذهنتان سرگردان میشود یک مکث کنید چند لحضه به ان فکر کنید و دوباره به لحضه حال برگردید

3- افکارتان را قضاوت نکنید:

تفکر کردن طبیعی است و هیچ چیز ذاتا خوب یا بد نیست فقط یه لحظه حال برگردید

قضاوت نکردن

موانع رایج:

در مسیر مدیتیشن کردن  از داشتن این 5 مانع خودداری کنید:

1_  انتقاد از خود :

وقتی مدیتیشن میکنی ادمها خودشان را مورد انتقاد قرار میدهند مثلا :(من نمی توانم نفس عمیق بکشم و یا مراقبه کن خوبی نیستم و من دارم اشتباه میکنم) این افکارطبیعی است و باید بدونی که تو در مسیر رشد و سعادت خودت قرار داری و تحت هیچ شرایطی از خودت انتقاد نکنی و بگی که این بهترین کار ممکن است .

2_ خواب الودگی:

سعی کن با تن خسته انجام ندی و اجازه ندی که در مسیر مدیتیشن بخوابی البته که وقتی حرفه ای شدی میتوانی هنگام راه رفتن هم مدیتیشن کنی

3_ بی قراری :

ما اینقدر در طول شبانه روز خودمان را مشغول کردیم که احتمال داره هنگام مدیتیشن کردن بی قرار بشیم و برامون خسته کننده به نظر بیاد اینجور مواقع سعی کن تمرکزت را روی احساسات خاص خودت بزاری مثلا : عصبانیت

4_ درد :

وقتی شروع به تمرین مدیتیشن به مدت طولانی میکنی ممکن است احساس درد کنید این میتواند فقط یک درد زود گذر در پاهای شما باشد یا شاید یک گرفتگی عضله در پشت شما هرچه که هست سعی کنید به سادگی متوجه ان شوید و در ابتدا ان را بپذیرید که یک احساس است درست مثل هر احساس دیگری و در نهایت خواهد گذشت و اگر ادامه داشت سعی کنید توجه خود را به قسمت دیگری از بدن خود معطوف کنید و اگر درد غیر قابل تحمل شد وضعیت خود را در صورت نیاز تنظیم کنید

5- ترس:

در موارد نادر ممکن است احساس ترس و یا حراس ایجاد شود اگر این اتفاق افتاد توجه خود را به چیزی خارج از بدن معطوف کنید مانند هوا که به داخل و خارج سوراخ های بینی شما میزند یا صداها اما خودتان را مجبور نکنید که به هر چیزی که ممکن است باعث ناراحتی عاطفی شما شود توجه کنید و اگر خیلی شدید شد نگران باز کردن چشمان خود نباشید یا فقط استراحت کنید.

خب دوست خوبم امیدوارم که این مقاله برای شما مفید باشه و بتونید به راحتی یک مدیتیشن خوب انجام بدید البته که من سعی کردم خیلی ساده و بدون هیچ اضافه گویی فقط نکات مهم و درست را برای تو بگویم و با رعایت کردن مواردی که من برات گفتم مطمئنم میتونی یک مدیتیشن خوب انجام بدی یادت نره که نظرت رو برای ما زیر همین مقاله بنویسی و از اموزشهای ما در پادکست ها و ویدیو ها استفاده کنی.

خدا نگهدار

ارادتمند شما : علیرضا باقری