پاکسازی ذهن

چگونه ذهن خود را پاک کنیم؟

نکات ساده برای آرام کردن صدای ذهنی و یافتن آرامش.

از تصمیم‌های بزرگ تا اقدامات کوچک، گرفتار شدن در جریان افکار منفی زیاد لازم نیست. بنابراین، چگونه ذهن خود را پاک کنیم؟

چیزهایی که میخواهید بدانید:

  • چیزهایی که بدون اینکه متوجه شوید ذهن شما را به هم می ریزد.
  • اثرات مثبت ذهن روشن
  • مراحل سم زدایی ذهن

چیزهایی که بدون اینکه متوجه شوید ذهن شما را به هم می ریزد

چه مواردی را که باید در لیست کارهایتان تکمیل کنید، گوش دادن یا خواندن اخبار زیاد، پیمایش بدون فکر در بخش های رسانه های اجتماعی یا تصمیم گیری های سخت – موارد نامحدودی وجود دارد که می تواند ذهن شما را درهم و برهم کند. بنابراین، بسیار مهم است که ذهن خود را پاک کنید و به خود انرژی دهید.

اثرات مثبت ذهن روشن

اثرات مثبت ذهن روشن

افکار منفی که در ذهن شما در یک حلقه بی پایان تکرار می شوند، لذت بردن از لحظه حال را دشوار می کنند. تفکر بدبینانه می تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد و باعث استرس مزمن شود. پاکسازی ذهن از چنین افکاری می تواند به سلامت روان شما بسیار کمک کند که به برخی از آنها به شرح زیر اشاره می شود:

  • با ذهنی روشن، می توانید روی وظایف خود تمرکز کنید و بهره وری بیشتری داشته باشید. وظایف خود را به طور موثر با ذهنی آشفته اولویت بندی کنید و بدون حواس پرتی به اهداف خود برسید.
  • ذهن آرام و شفاف سطح استرس و اضطراب را کاهش می دهد. یاد می گیرید که افکار و نگرانی های منفی را رها کنید و با خودتان راحت تر باشید.
  • یک ذهن روشن می تواند تصمیمات بهتر و عاقلانه ای بگیرد. روشن بینی می تواند شما را قادر سازد تا قبل از رسیدن به نتیجه، مزایا و معایب را به طور موثر بسنجید.
  • وقتی افکار و احساسات منفی شما را سنگین نمی کند، مغز شما بهتر می تواند اطلاعات را ذخیره و پردازش کند و حافظه شما را بهبود بخشد.
  • ذهن روشن می تواند مسیر ایده های خلاقانه و افکار نوآورانه را هموار کند و مهارت های حل مسئله شما را دوباره شارژ کند.
  • زمانی فکر نمی‌کنید، ذهنتان آرام است و به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید. خوب خوابیدن و استراحت خوب نیز می تواند به کاهش سطح فشار خون شما کمک کند .

مراحل سم زدایی ذهن
مراحل سم زدایی ذهن

سم زدایی ذهن شامل برداشتن گام های فعال برای پاکسازی افکار و وضعیت ذهنی شما از تأثیرات منفی است. اگر به این فکر می کنید که چگونه ذهن خود را پاک کنید، به چند روش موثر برای شل کردن ذهن خود نگاهی بیندازید:

  • مراقبه:

    تمرین مراقبه ذهن آگاهی یا یوگا می تواند شما را در لحظه حال بیاندازد. مدیتیشن می تواند عملکرد شناختی شما را بهبود بخشد و تمرکز شما را افزایش دهد. به راحتی در مکانی ساکت بنشینید و روی تنفس خود تمرکز کنید. افکاری را که از ذهنتان می گذرد بدون قضاوت بپذیرید. سعی کنید قبل از خواب مدیتیشن را تمرین کنید تا بتوانید ذهن خود را قبل از ضربه زدن به یونجه تمیز کنید و با ذهنی تازه از خواب بیدار شوید.

  • ورزش:

    استرس و اضطراب یکی از عوامل مهمی است که به تفکر منفی کمک می کند. فعال ماندن و ورزش منظم می تواند اندورفین یا هورمون های شادی را ترشح کند که می تواند به تقویت خلق و خوی شما و جلوگیری از استرس کمک کند.

  • روزنامه نگاری:

    بهترین راه برای هدایت افکار منفی خود تخلیه آنهاست. افکار، احساسات و عواطف خود را در یک دفترچه یادداشت کنید، که می تواند به شما در پردازش و رهاسازی آنها کمک کند. این فرآیند همچنین می تواند به شناسایی الگوها و رفتارهای افکار منفی کمک کند.

  • سم زدایی دیجیتال:

    علیرغم مزایای فراوان اینترنت و رسانه های اجتماعی، آنها برای بسیاری به منبع استرس تبدیل شده اند. چنین پلتفرم هایی مسائل مربوط به خودآگاهی و عزت نفس را در افراد به وجود می آورند. بنابراین، سم زدایی دیجیتال هر چند وقت یکبار می تواند برای سلامت روان شما مفید باشد . از رسانه های اجتماعی و فناوری فاصله بگیرید و آن زمان را با خانواده و دوستان خود بگذرانید، در فعالیت های آفلاین شرکت کنید و سرگرمی های خود را دنبال کنید.

  • حمایت اجتماعی:

    اطراف خود را با افراد مثبتی احاطه کنید که از شما حمایت و تشویق می کنند. زمانی را با کسانی که دوستشان دارید بگذرانید که به شما احساس خوبی می دهند، استرس را کاهش می دهند و احساس خوشبختی شما را افزایش می دهند.

  • فهرستی از کارهای خود تهیه کنید:

    فهرست کارهایی که از موضوعاتی شروع می‌شود که نیاز به توجه شما به اولویت دارند تا چیزهای کم‌اهمیت، همیشه می‌تواند به شما کمک کند که به طور سیستماتیک در طول روز حرکت کنید. تیک زدن وظایف از لیست می تواند باعث ایجاد حس موفقیت شود. وقتی تمام مسئولیت های شما فهرست می شود، فضایی در ذهن شما آزاد می شود. فراموش نکنید که علایق و سرگرمی های خود را به لیست خود اضافه کنید که می تواند ذهن شما را تازه کند.

  • فضای خود را تمیز نگه دارید:

    محیط اطراف شما می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. اتاق خود را شلوغ کنید و فضای خود را مرتب نگه دارید. از شر تمام عوامل حواس پرتی خلاص شوید تا به مغزتان از ورودی های حسی اضافی استراحت دهید.

  • خودمراقبتی:

    زمانی که احساس می‌کنید احساس خوبی دارید، برای فعالیت‌هایی که احساس خوبی دارند و استرس‌زا هستند، وقت بگذارید. یک حمام آرامش‌بخش طولانی بگیرید، ماساژ بگیرید، برای پیاده‌روی بیرون بروید، به موسیقی گوش دهید، بخوانید، دودل کنید یا چرت بزنید – هر چیزی که به شما کمک می‌کند جوان شوید.

به طور کلی، داشتن ذهنی روشن می تواند به شما کمک کند تا زندگی شادتر و رضایت بخشی داشته باشید.

با انجمن زنده فعال همراه باشید. از طریق ویدئوهای خبره، پادکست ها، مقالات و موارد دیگر در زمینه تغذیه ،  تناسب اندام ،  تمرکز حواس  و  شرایط سبک زندگی  مانند  آسم ،  فشار خون ،  کلسترول  و  دیابت ، از آخرین نکات و روندهای سلامتی به روز باشید  .

همچنین ممکن است دوست داشته باشید وبلاگ هایی را در موارد زیر بخوانید:

  • چگونه می توانید یک پناهگاه آرامش بخش برای سلامت روان خود ایجاد کنید؟
  • چگونه می توان ذهن آگاهی را در عصر رسانه های اجتماعی تمرین کرد؟
برای یادگیری و تمرین بیشتر به قسمت فروشگاه مراجعه کنید و دوره متاذهن را خریداری کنید.